Om det här med att tårta folk

Någon har slängt en tårta i ansiktet på någon igen. Wow. Sjukt häftigt ställningstagande.
Jag tror att det som gör mig mest irriterad över de här tårtningarna är att personerna som gör det är så genomkorkade. Sådana kompletta idioter, och så totalt verklighetsfrånvända att jag nästan blir mörkrädd. Och innan någon börjar gnälla så nej, jag säger inte att en tårta är ett hot mot vår demokrati. Det är det inte. Däremot är det fortfarande något som bara görs och hyllas av personer som är så korkade att de borde ha tillsyn dygnet runt för att förhindra att de råkar kväva sig genom att svälja legobitar.

Låt mig förklara.
Att tårta någon är nämligen så jävla liberalt. Vilket är ironiskt eftersom de som tårtar folk i nio fall av tio hör hemma på vänsterkanten och således säger sig motarbeta den liberala ideologin. Så det är sjukt ironiskt att deras individfokus i princip är hundraprocentigt. Bara det är skäl nog för att ringa i idiot-klockorna och trycka ned en dumstrut över öronen på personen. Bara: “Jag ogillar ett strukturellt problem, därför kommer jag lägga all skuld på en enskild individ som får agera representant för problemet och det jag kanske som mest lyckas med är att få just den enskilda individen att hålla käften. Men troligtvis inte ens det. När jag sedan kastat min tårta agerar jag som om det är en stor seger trots att jag inte gjort ett piss för att påverka strukturen i sig, utan snarare bara solidifierat folks uppfattningar, något som i längden kommer göra det svårare att ändra strukturen. Allt jag lyckades med var att göra en enskild individ kladdig. Fan vad duktig jag är.”

Det här är den totala revolutionsromantiken. Det saknas eftertanke och handlar bara om att höja det egna, personliga egot och statusen i den egna gruppen. Det leder inte till några som helst förändringar, och bara ett fullständigt pucko skulle tro att en kastad tårta i ansiktet på en person skulle leda till att en struktur, alltså ett nät av samhällsnormer, skulle förändras. Istället är det bara osnutna jävla tonåringar som ligger bakom det här. Omogna idioter som inte bryr sig ett skit om att förändra samhället, utan istället bara går igång på idén om att vara “rebeller”. Det handlar inte om världen eller om deras sakfråga, eftersom jag tvivlar på att det finns någon som är så intelligensbefriad att hen på allvar tror att en tårta i fejset på någon kommer att förändra samhället. Det handlar om tårtkastarens självbild, och om att hen vill runka av sitt eget jävla ego.
Att bara se till individen istället för strukturen är liberalt. Och det är askorkat ifall en vill förändra en struktur att rikta in all energi på en person i maktposition. Det fungerar liksom inte så. Vill vi förändra strukturen måste vi förändra de som upprätthåller den. Alltså folket. Alltså allmänheten. Alltså alla, eller majoriteten. Då räcker det inte med en tårta i fejset på en enskild person, även om vi bortser ifrån att bara en idiot på allvar tror att en tårta i ansiktet ens skulle förändra den personens uppfattning. Jag hade kunnat vänta mig det här från MUF, men jag trodde fan att vänstern skulle veta bättre. Men tji fick jag.
Jag, och väldigt många andra bättre och visare människor, ägnar sjuka mängder tid och energi åt att försöka skapa en samhällsförändring, och vi arbetar inte så hårt bara för att det ska trilla in någon jävla åsna och förstöra allt genom att få oss andra att framstå som kompletta idioter på grund av association.
Håll tårtan för dig själv, din jävla idiot! Sluta förstöra vår kamp för ett bättre samhälle bara för att du vill få ligga på nästa vänsterfest!

(Märk väl att jag nu inte ens gått in på att det faktiskt måste upplevas rätt hotfull för en person som fått motta massor av dödshot att någon lyckas smuggla fram en tårta, som är större och otympligare än ett vapen, och komma nära nog att använda den. Men det kan ju vara värt att ta i beaktande också.)

About auuus

Snart färdig gymnasielärare i historia och svenska. Intresserad av populärkulturen, vad den säger om oss och vad vi säger om den. Neurotisk och rädd för det mesta. View all posts by auuus

Leave a Reply

